چرا فیروزه کمیاب تر و با ارزش تر از الماس می شود؟

 همانطور که می دانید فیروزه رگه دار سنگی به رنگ آبی آسمانی با ماتریس تار عنکبوتی خاکستری و طلایی در یک حلقه نقره ای پیچیده با پرهای حکاکی شده در کناره ها قرار گرفته است.

ساخت این یک قطعه جواهر ممکن است سال ها طول کشیده باشد و هزاران دلار ارزش داشته باشد، اما داستانی که روایت می کند قیمتی ندارد. این داستان یک سنگ، یک فرهنگ، یک تاریخ و سنت است – داستان ناواهوها.

 

در حقیقت این سنگ فیروزه تار عنکبوتی است، یک کانی مات، از نظر شیمیایی یک فسفات آبدار مس و آلومینیوم است. رنگ طبیعی آن از آبی آسمانی تا سبز مایل به زرد و درخشندگی آن از مومی تا زیر شیشه‌ای متغیر است.

در واقع انگشتر فیروزه نیشابور این ماده معدنی به طور معمول در آب و هوای خشک یافت می شود – مناطق عمده شامل ایران (فارس)، شمال غربی چین، شبه جزیره سینا در مصر و جنوب غربی آمریکا است.

خود این کلمه از یک کلمه فرانسوی باستانی برای بازرگانان «ترکی» گرفته شده است که اولین بار فیروزه ایرانی را به اروپا آوردند.

تالارها و مقبره‌های پادشاهان آزتک و فراعنه مصر، مانند توتانخ آمون، که نقاب طلایی مراسم خاکسپاری او با فیروزه یمنی منبت کاری شده است را تزئین کرده است.

  • منابع:
    1. Why is Turquoise Becoming Rarer and More Valuable Than Diamonds?
  • تبلیغات: 
    1. دانشمندی که توانست با این روش بیماری ایدز را درمان کند!
    2. آیا می دانستید اسانس رازیانه کشنده س!!!
    3. تبلیغات تلویزیونی باعث جهانی شدن نوعی کرم خاکی شد
    4. سقوط تریلی حامل سرامیک در اردبیل!!