مواد شوینده در عراق باعث کوری کودکی شد

به طور کلی، مواد شوینده در عراق نمک سدیم محلول در آب است. با این حال، نمک های Ca2+، Mg2+ یا Fe3+ در آب نامحلول هستند. بنابراین، صابون را نمی توان به طور موثر در محیط حاوی این یون ها، در مورد آب سخت استفاده کرد.

سختی آب معمولاً به صورت مقدار قطعات در میلیون (ppm) کربنات کلسیم (CaCO3) اندازه گیری می شود. اگر حاوی مقادیری از این کاتیون‌ها بالاتر از 150 میلی‌گرم در لیتر باشد.

آب سخت در نظر گرفته می‌شود، اگر محتوای آن کمتر از 75 میلی‌گرم در لیتر باشد، آب نرم و اگر بین 75 تا 150 میلی‌گرم در لیتر باشد، آب متوسط در نظر گرفته می‌شود.

مواد شوینده دارای ویژگی های ساختاری مشابه صابون ها، ناحیه قطبی و زنجیره بلند غیرقطبی هستند و اساساً به همین ترتیب عمل می کنند.

با این حال، ویژگی های شیمیایی مواد شوینده متفاوت است و در آب سخت یا محلول های اسیدی مانند صابون ها رسوب نمی کند.

شوینده های مصنوعی آنیونی که معمولاً در تمیز کردن استفاده می شوند حاوی آلکیل بنزن سولفونات سدیم با زنجیره خطی هستند. در بازار به عنوان مخلوطی از آلکیل بنزن سولفونات ها یافت می شود.

که در آن جزء اصلی این مخلوط دودسیل بنزن سولفونات سدیم است که به عنوان استاندارد مواد شوینده آنیونی زیست تخریب پذیر ایجاد شده است.

صابون ها و مواد شوینده متعلق به همان گروه مواد شیمیایی یعنی سورفکتانت ها هستند. چهار نوع سورفکتانت وجود دارد. آنیونی، کاتیونی، غیریونی و آمفوتریک.

آنها، همراه با سورفکتانت های آنیونی، برای از بین بردن کثیفی ها با شستشو مناسب ترین هستند، هنگامی که در آب، هم سطح الیاف پارچه و هم ذرات کثیفی بار منفی دارند.

سورفکتانت های کاتیونی اغلب به عنوان باکتری کش، نرم کننده مو و همچنین نرم کننده پارچه استفاده می شوند. سورفکتانت های آمفوتریک در شامپوها و کرم های آرایشی استفاده می شود.